SEO

Strony niedostępne nawet kilka dni mogą zostać usunięte z indeksu Google

Przy okazji ostatniego Google SEO office-hours, które możecie obejrzeć poniżej, John Mueller został zapytany o kwestie traktowania serwisów, które nie będą wykazywały aktywności przez kilka dni.

Otrzymana odpowiedź z pewnością nie znajdzie zbyt wielu zadowolonych odbiorców, którym zależy na skutecznym pozycjonowaniu stron internetowych. Wyszukiwarka Google może zacząć usuwać z indeksu strony internetowe, jeśli będą one wyłączona już nawet przez kilka dni.

Niezależnie od tego, czy jest to sytuacja zaplanowana czy też nie, nie będzie można zapobiec negatywnemu wpływowi na rankingi wyników wyszukiwania.

O tym, że strony niedostępne są usuwane z indeksu wiadomo od dawna, jednak tak naprawdę nie ma konkretnej reguły, jeżeli chodzi o czas rozpoczęcia podejmowania takich działań przez Google. Otrzymaliśmy wyraźny komunikat, że może to być już nawet kilka dni, kiedy serwis jest niedostępny.

Co zatem zrobić i nie stracić na pozycjonowaniu w Google?

Dobrym rozwiązaniem może być zastosowanie kodu 503, który powie robotom indeksującym, że witryna jest niedostępna i warto wrócić do niej za jakiś czas. Po kilku dniach jednak, kiedy sytuacja się nie zmieni będzie to dla robotów komunikat, że witryna zwyczajnie zniknęła, co będzie mogło poskutkować usuwaniem jej z indeksu, a to nie jest dobre dla działań SEO.

Kiedy serwis wróci do żywych, będzie mógł zostać indeksowany ponownie, jednak nie pojawi się on w wyszukiwarce natychmiast. Jest to sygnał negatywnego wpływu na widoczność w rankingach takiego serwisu.

Kiedy planowana jest dłuższa przerwa w działaniu takiej strony internetowej, to warto rozważyć ustawienie statycznej wersji strony, do której użytkownicy mogą zostać przekierowani, gdy główna strona będzie wyłączona.

Rozwiązanie takie jednak, jak stwierdza sam Mueller, nadal nie gwarantuje, że nie obędzie się bez żadnych szkód w krótkim okresie czasu na rzecz takiego serwisu.

Czym jest strona statyczna?

Strona statyczna jest to prosta witryna, na której treści ograniczają zazwyczaj jedynie do wzmianki o firmie, krótkiego zaprezentowania jej, a także danych kontaktowych. Przeważnie nie posiada ona nawet swojego CMS-a, czyli systemu zarządzania treścią.