Jak wykorzystać storytelling w marketingu online

Jak wykorzystać storytelling w marketingu online?

Czym jest storytelling?

Storytelling jest to nic innego jak tworzenie opowieści, a inaczej mówiąc umiejętność świadomego budowania relacji, poprzez oddziaływanie na odbiorcę przekazu.

Storytelling powiązany z daną marką pozwala stworzyć szerszy kontekst, a w ten sposób zbliżyć się potencjalnym klientom do historii budowanej wokół oferowanych produktów i usług.

Umów konsultację!

Realne opowiadanie historii zawsze angażuje odbiorców. Nie ważne czy jest to długi dowcip, historia z dzieciństwa albo sytuacja, która przytrafiła nam się w ubiegłym tygodniu. Budując wokół tego kontekst i opowieść w sposób ciekawy docieramy do słuchacza, czytelnika.

Poprzez storytelling możemy zbudować silne więzi z odbiorcami przekazu, a nie robiąc tego możemy stracić ich uwagę. Zastosowanie storytellingu we właściwym miejscu, we właściwym czasie i we właściwy sposób robi ogromną różnicę.

W tym artykule dowiesz się, jak zastosować sztukę opowiadania historii w swoich przekazach marketingowych, aby zaangażować i zwiększyć liczbę odbiorców. Dowiesz się także kiedy jej używać, a kiedy lepiej nie.

Czym jest storytelling w marketingu? Jak pomaga przyciągnąć i zwiększyć liczbę odbiorców?

Storytelling to dzielenie się informacjami poprzez odpowiednią narrację. Pozwala na wykorzystanie zestawu faktów i pomysłów oraz przekazanie ich odbiorcom w angażujący sposób. Jeśli Twoja opowieść wzbudza zaciekawienie, edukuje i informuje, prawdopodobnie zbudujesz głębsze więzi.

Wciągająca historia dosłownie łączy ze sobą opowiadającego i słuchacza. Pozwala odnosić się do wzajemnych doświadczeń i może przekonać do spojrzenia na sprawy z innego punktu widzenia, a w efekcie wpłynąć na zmianę zachowania.

Aby osiągnąć zamierzony efekt, musisz zrozumieć, co tworzy dobrą historię i jak ją opowiedzieć.

Dopasuj swój storytelling do lejka marketingowego, aby zapewnić płynną podróż klienta

Dobra opowieść wpływa na motywację i zachowania konsumentów. Musi być zgodna z etapami lejka marketingowego (świadomość, zainteresowanie, rozważanie, zakup), jak również z podróżą klienta. Jest to niemożliwe bez dogłębnego zrozumienia własnej grupy docelowej.

Należy jednak pamiętać, że zbieranie danych do opowiadania historii musi być konsekwentnym działaniem. Trendy, potrzeby, wymagania i cele ulegają ciągłym zmianom. Aby zapewnić personalizację i ukierunkowane doświadczenia w każdym punkcie styku z klientem, należy konsekwentnie zbierać i analizować dane, testować i optymalizować.

Na każdym etapie Twoja historia powinna przedstawiać w jaki sposób Twoja firma pomaga ludziom przezwyciężyć problemy oraz osiągnąć sukces.

Błędy w storytellingu, których należy unikać

Zrozumienie każdego elementu historii pomoże Ci stworzyć wciągającą i przekonującą narrację. Pomaga również w przedstawieniu siebie jako osoby świadomej i wiarygodnej, a nie nieautentycznej czy fałszywej.

Aby uniknąć powszechnych błędów, wiedza o tym, czego nie robić, jest równie ważna.

Nie twórz narracji, gdzie wszystko kręci się wokół Ciebie, zamiast wokół Twojego klienta, ponieważ ludzie chcą czuć się zauważeni i wysłuchani. Wielu klientów twierdzi, że ich relacja z marką zaczyna się w momencie, w którym czują się zrozumiani.

Nie upiększaj prawdy, gdyż w ten sposób może stracić wiarygodność w oczach swoich klientów.

Wnioski

Storytelling to z całą pewnością potężne narzędzie. Dobrze opowiedziana historia angażuje, przykuwa uwagę, buduje więź, kultywuje społeczność i generuje dowód społeczny - pomagając Ci zwiększyć liczbę odbiorców i sprzedaż.

Ale nie każda historia jest równa. Aby zmaksymalizować wpływ, opowiadaj historie, które trafiają do odbiorców docelowych w miejscu, w którym się znajdują. Zrozum, kim jesteś, kim są Twoi odbiorcy i jak efektywnie wykorzystywać dane oraz elementy storytellingu.