Jak działa testowanie A B w marketingu online

Jak działa testowanie A/B w marketingu online?

W dzisiejszym świecie marketing online jest ważniejszy niż kiedykolwiek wcześniej. Jest on czymś więcej niż tylko kluczowym elementem stojącym za triumfami wielu kampanii reklamowych.

Eksperci od reklam online na przykład Google Ads, muszą być dobrze zorientowani chociażby w takiej dziedzinie jak ludzka psychologia. Z drugiej strony, dane pozostają jedną z sił napędowych branży, a w wielu przypadkach integracja wszystkich tych elementów jest trudna.

Zbieranie odpowiednich danych na temat ludzkich zachowań jest ważnym czynnikiem w marketingu online. Aby to osiągnąć, na przestrzeni lat pojawiło się wiele nowych podejść i technik. Jedną z najbardziej popularnych metod jest testowanie A/B.

Co sprawia, że testy A/B są tak potężnym narzędziem dla specjalistów od marketingu? Jak działa testowanie A/B? Jakie są jedne z najpopularniejszych narzędzi do przeprowadzania testów A/B dostępnych na rynku?

W tym artykule postaramy się odpowiedzieć między innymi na te pytania, mając nadzieję, że zapewnimy Ci odświeżenie lub lekcję, dlaczego powinieneś używać testów A/B jako środka do poprawy swoich działań marketingowych.

Umów konsultację!

Co to jest testowanie A/B?

Zanim porozmawiamy o tym, jak działa testowanie A/B, musimy zdefiniować, czym ono jest. W swojej istocie, testowanie A/B jest metodą, dzięki której porównujemy dwie zmienne, aby dowiedzieć się, która z nich działa lepiej.

Kiedy widzisz, jak ktoś robi zakupy i pyta drugą osobę o to, które buty wyglądają lepiej... to właśnie jest testowanie A/B. W naszym przypadku, mówimy jednak o zastosowaniu testów A/B w działaniach marketingowych.

Specjaliści od marketingu wykorzystują tę samą koncepcję, aby dowiedzieć się, jak odbiorcy przekazu reagują na ich kampanie reklamowe, co pozwala im na ich udoskonalenie swoich działań już w trakcie trwania procesu.

Mówiąc w skrócie, testy A/B to forma testowania hipotez, aby zapewnić sobie niezawodną metodę porównywania wyników.

Jak działa testowanie A/B?

Podczas, gdy koncepcja testów A/B jest dość prosta i łatwa do zrozumienia, istnieje kilka elementów, które należy wziąć pod uwagę, aby zapewnić nie tylko ich skuteczność, ale także ważność.

Testowanie A/B to technika podatna na czynniki, które mogą zagrozić jej wynikom.

Pierwszym krokiem podczas przeprowadzania testu A/B jest podjęcie decyzji, którą zmienną chcesz przetestować. Zmienna ta może się różnić w zależności od Twojej strony docelowej, celu kampanii reklamowej, podejścia, itp.

Może to być na prawdę wszystko, od miejsca umieszczenia przycisku CTA, jego koloru, czy tekstu znajdującego się na stronie docelowej.

Po zidentyfikowaniu swojej zmiennej, określany jest cel takiego testu. Kiedy używasz testów A/B na stronie docelowej, celem będzie najprawdopodobniej współczynnik konwersji, chociaż mogą być też inne dane, którymi jesteś zainteresowany w zależności od konkretnych przypadków.

Po określeniu zmiennych do testowania i samego celu testu, kolejnym krokiem jest przeprowadzenie testu. Jak już wspomnieliśmy, test polega na pokazaniu dwóch lub więcej wersji zmiennych użytkownikom i sprawdzeniu, czy założony cel został osiągnięty. Czy nastąpiła konwersja? Która wersja okazała się faktycznie zwycięska?

Po przeprowadzeniu testu z wystarczającą liczbą użytkowników, zacznie się wyłaniać pewien schemat. Wersja A lub B Twojego landing page'a będzie wykazywała większy sukces, jeśli chodzi o konwersję użytkowników. Swoją drogą o tworzeniu skutecznych landing page przeczytasz w naszym artykule Jak zbudować dobrze konwertujący Landing Page.

Gdy różnica w konwersji osiągnie istotny poziom lub nie osiągnie po dłuższym czasie, to taki eksperyment można przerwać.

Jak już wspomnieliśmy jednak, istnieje kilka zmiennych, które mogą wpłynąć na wyniki testu A/B. To prowadzi nas do kolejnego pytania: Jakie zmienne powinny być brane pod uwagę podczas przeprowadzania testu A/B, aby zapewnić jego ważność?

Zastrzeżenia związane z testowaniem A/B

Jak do tej pory opisaliśmy podstawowe kroki związane z testowaniem A/B. Takie testy to dużo więcej niż tylko patrzenie na te kroki.

Wspomniane zostało przez nas, że eksperyment A/B zakończy się, gdy zostanie osiągnięta jego istotność lub nie zostanie osiągnięta po dłuższym okresie czasu. Jest to bardzo istotna koncepcja, którą należy podkreślić.

Istnieje mnóstwo czynników, które mogą wpłynąć na to, jak ktoś zachowuje się podczas Twoich testów A/B.

Jaki był nastrój odwiedzającego? Czy korzystał z urządzenia mobilnego? Czy się spieszył? Czy niedawno nabył podobny produkt? Jak można się domyślić istnieje nieskończona liczba elementów, które mogą wpłynąć na decyzję poza różnymi wersjami elementu, który oceniałeś.

Różne wersje testowanej elementu powinny być prezentowane użytkownikom w całkowicie losowy sposób. Ich losowość zmniejsza szanse na zakłócenie wyników, które miałoby miejsce, gdyby inne czynniki wpłynęły na rezultat. Pamiętaj, że chcesz przetestować wersje A i B, a nie wersję C.

Chociaż testowanie A/B jest jedną z najbardziej podstawowych form eksperymentów, nadal wymaga od osoby testującej, aby pamiętała o kilku ważnych rzeczach. Wspomniana losowość jest niezbędna, ale nie powinna być stosowana zbyt lekkomyślnie.

Na przykład, jeśli próbujesz określić, która wersja strony docelowej jest bardziej efektywna w konwersji użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych, powinieneś ograniczyć test A/B do urządzeń mobilnych. Losowość powinna być ograniczona do konkretnej próbki użytkowników.

Wszystkie przedstawione czynniki, które są tylko kilkoma z wielu i które należy wziąć pod uwagę, sprawiają, że testy A/B są bardziej złożone niż mogłoby się wydawać.

Jak sprawić, żeby testy A/B były łatwe?

Jeśli zdajesz sobie sprawę, że testowanie A/B to nie taka prosta sprawa, to nie jesteś jedyną osobą. Wielu ekspertów od marketingu online w pewnym momencie realizacji testu drapało się po głowie próbując go zrozumieć.

Nie jest niespodzianką, że zaawansowana wiedza jest wymogiem, aby faktycznie odnaleźć się w świecie marketingu. Jednak dostępne współcześnie technologie sprawiają, że przeprowadzanie testów A/B jest łatwiejsze niż kiedykolwiek

Oczywiście nadal bardzo ważne jest, aby rozumieć, jak działają testy A/B. Nie możesz przecież zaprojektować eksperymentu bez zrozumienia go. Jednak jeśli chodzi o interpretację i przeprowadzenie eksperymentu, możesz po prostu pozwolić, by zajęła się tym automaty.

Jednym z najbardziej problematycznych aspektów testów A/B online w przeszłości był brak automatyzacji. Oznaczało to, że koszty wdrożenia były dość wysokie. Obecnie jednak proces ten jest dużo łatwiejszy i bardziej opłacalny.

Jest to możliwe dzięki chociaż by takiej platformie jak Google Optimize. Rozwiązanie to sprawia, że testy A/B stały się dużo bardziej dostępne dla ogółu, a jednocześnie zapewnia ono potężne funkcje.

eksperyment google optimize

Dzięki niemu możemy testować niemalże wszystkie elementy strony, zaczynając od znajdującej się na niej bannerów, poprzez treści, a także przyciski, czy kolory.

Platforma ta jest niezbędnym narzędziem każdego prawdziwego i doświadczonego marketingowca. W końcu testy A/B są odzwierciedleniem dążenia do ciągłego doskonalenia, które powinno leżeć na sercu osobom i firmom, zwłaszcza w czasach, gdy potrzeby i postrzeganie klientów zmieniają się w niespotykanym dotąd tempie.

Przeczytaj też: Jak obliczyć efektywny udział w przychodach kampanii reklamowych?

Jak wykorzystać testy A/B do usprawnienia kampanii reklamowych?

Korzystanie z Google Optimize nie wystarczy, aby poprawić jakość swoich kampanii reklamowych. Chociaż z pewnością będzie ono niezwykle pomocne, to jego działanie zauważysz tylko wtedy, gdy będziesz je poprawnie stosować.

Istnieje kilka typowych błędów, których należy unikać podczas przeprowadzania testów A/B. Największym i zdecydowanie najbardziej powszechnym z pośród nich jest brak cierpliwości, a w efekcie niedopuszczenie do tego, aby test osiągnął swoją faktyczną istotność. Dzieje się tak zazwyczaj z powodu niecierpliwości osób przeprowadzających test lub ich klientów, którzy chcą jak najszybciej wdrożyć zmiany, aby zmaksymalizować konwersje.

Niestety, wdrażanie zmian bez umożliwienia zakończenia testu może przynieść odwrotny skutek. Osiągając istotność upewnisz się, że wynik nie był przypadkowy.

Innym równie częstym błędem jest próba stosowania zbyt wielu zmiennych w tym samym czasie. Im więcej zmian wdrożysz w takim teście, tym trudniej Ci będzie określić, co działa, a co nie. Weź pod uwagę, że nawet nieudany eksperyment dostarcza cennych informacji.

Podsumowanie

Testowanie A/B jest zdecydowanie potężnym narzędziem, z którego warto korzystać. Teraz, kiedy masz już lepszą wiedzą na ten temat, wiesz jak działa testowanie A/B, jakich błędów warto unikać, jesteś lepiej przygotowany do korzystania z tak potężnego rozwiązania.

Jeśli chcesz zobaczyć, jak działa testowanie A/B w reklamach Google Ads, to skontaktuj się z nami, a my podejmiemy się promocji Twojego biznesu wykorzystując między innymi właśnie tę, jakże skuteczną metodę.