Wykorzystanie Chat GPT w SEO

Wykorzystanie Chat GPT w SEO

Rozwój nowoczesnych technologii związanych ze sztuczną inteligencją dotyka wiele branż, a w tym marketing internetowy. Pozycjonowanie stron internetowych, tworzenie treści zgodnie z zasadami SEO, a nawet poszukiwanie fraz kluczowych to działania, które są coraz mocniej zautomatyzowane właśnie dzięki zastosowaniu oprogramowania Chat GPT dostarczonego przez Open AI.

Chcesz dowiedzieć się, jak tworzyć treści SEO na strony internetowe i na potrzeby sklepów e-commerce? Zobacz kompleksowy poradnik, jak można wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji w działaniach SEO. Chat GPT pozwala na usprawnienie procesów poszukiwania słów kluczowych, a nawet generowania treści na stronach www. Mimo prężnego rozwoju prawdopodobnie nie zastąpi w 100% pracy doświadczonych copywriterów, aczkolwiek może znacznie ułatwić prace takich specjalistów, a także osób zajmujących się pozycjonowaniem SEO oraz optymalizacją treści.

Umów konsultację!

Chat GPT i jego rola w SEO – krótkie wprowadzenie

Chat GPT to oprogramowanie, które jest stale rozwijane i nieustannie wykorzystywane przez coraz większą rzeszę specjalistów z branży marketingu internetowego oraz pozycjonowania. Firma Open AI wypuściła na rynek na ten moment bezpłatną wersję czatu z oznaczeniem „3”, a także narzędzie w ramach płatnej subskrypcji miesięcznej, czyli GPT-3.5 oraz GPT4 z pewnymi ograniczeniami (na dzień 10.09.2023 to 50 poleceń na 3 godziny).

To narzędzie wykorzystuje sztuczną inteligencję do tworzenia różnego rodzaju treści oraz generowania odpowiedzi na pytania zadane przez użytkownika. Funkcjonalność sztucznej inteligencji jest znacznie szersza i obejmuje takie czynności, jak:

  • generowanie pojedynczych akapitów treści lub całych artykułów,
  • tworzenie propozycji tematów blogowych,
  • tworzenie sekcji FAQ – pytań i odpowiedzi na stronę internetową,
  • analizowanie zagadnień i tworzenie badań dla treści ukierunkowanych na działania SEO,
  • tworzenie opisów kategorii produktów, usług, a nawet treści na Landing Page lub One Page,
  • badanie słów kluczowych dla konkretnych branż,
  • tworzenie tabel, wykresów i innych zbiorów danych, które są przydatne do wykorzystania na stronach internetowych.

Jak widzisz, Chat GPT od OpenAI to narzędzie, które doskonale radzi sobie z analizą danych, tworzeniem tabel, a także prostymi badaniami, które mogą wspomagać prowadzone działania SEO.

Chat GPT w wersji 4 – czy warto zainwestować w subskrypcję, aby usprawnić działania SEO?

Subskrypcja Chat GPT-4 to wydatek na poziomie w okolicy 100 złotych miesięcznie, zależnie od kursu dolara. To stosunkowo niewielki wydatek, który może zwrócić się nawet w ciągu godziny pracy. Załóżmy, że przy pomocy GPT wygenerujemy rankującą treść o długości 10 000 znaków ze spacjami, np. artykuł blogowy lub kilka wpisów sponsorowanych zbudowanych pod frazy kluczowe do linkowania. Nawet przy minimalnej cenie za 1000 zzs, możemy mówić o zwrocie z inwestycji w subskrypcję za jednorazową realizację zlecenia z drobną korektą treści.

Chat GPT-4 to narzędzie, które może mocno usprawniać działania SEO. Chcesz dowiedzieć się, w jaki sposób? Otóż tutaj kluczową rolę odgrywają pluginy. Wystarczy aktywować kilka z nich, a współpraca z oprogramowaniem od Open AI będzie o wiele wygodniejsza i efektywniejsza.

pluginy chat gpt

Wystarczy aktywować pluginy zainstalowane na swoim koncie, aby Chat GPT mógł: przeglądać strony internetowe, analizować dane w plikach PDF i docs umieszczonych w chmurze czy nawet realizować testy A/B z Google Analytics. To naprawdę przydatne, szczególnie dla osób, które na co dzień zajmują się marketingiem i pozycjonowaniem SEO.

Jak Chat GPT może pomóc w badaniu słów kluczowych?

Chat GPT to innowacyjne narzędzie,  które umożliwia szybkie i efektywne badanie słów kluczowych. To dobre rozwiązanie szczególnie dla specjalistów, którzy nie mają czasu lub nie chcą korzystać z zewnętrznego oprogramowania do weryfikacji ruchu na stronie i poszukiwania fraz kluczowych. Chat GPT w przypadku badania słów kluczowych może pomóc użytkownikowi poprzez:

  • Badanie konkurencji – wystarczy stworzyć prompt, który przeanalizuje stronę internetową podaną w poleceniu. Tutaj przydane są pluginy pozwalające na korzystanie czatu z zasobów internetowych.
  • Analizowanie trendów rynkowych – Chat GPT skutecznie weryfikuje, jakie frazy są wyszukiwane najczęściej przez użytkowników.
  • Analiza treści – Chat GPT skutecznie sprawdza też treści zamieszczone na konkurencyjnych stronach internetowych. Na tej podstawie przesiewa słowa kluczowe, które mogą przekładać się na skuteczność działań SEO.

Poniżej przedstawiamy kilka przykładów, jak w praktyce można wykorzystać funkcje Chat GPT do badania słów kluczowych.

badanie fraz chat gpt

Alternatywnie można zlecić sztucznej inteligencji krótką analizę SEO konkretnej strony internetowej, aby określić, jakie działania pozycjonerskie zostały wprowadzone w witrynie, by osiągnęła jak najwyższe wyniki wyszukiwania.

analiza seo strony chat gpt

Dane przekazane przez Chat GPT wskazują, że do ustalenia słow kluczowych w ten sposób potrzebne są dodatkowe pluginy. Oczywiście można je zainstalować bezpośrednio z panelu użytkownika. Do weryfikacji widoczności witryny można wykorzystać takie dodatki, jak: A/B Analytics oraz SEO Assistant czy SEO Core AI.

Chat GPT jest w stanie przekazać kilka sugestii oraz wskaże najważniejsze parametry, które pozwolą na weryfikację słów kluczowych, które warto również wykorzystać w działaniach SEO.

sugestie optymalizacji strony chat gpt

Czytaj także: Jak dobierać słowa kluczowe, aby pozycjonowanie było efektywne?

Automatyzacja generowania treści SEO przy użyciu Chat GPT – czy to ma sens?

Generowanie treści przy pomocy Chat GPT to najczęściej stosowany sposób – nie tylko przez copywriterów, ale także marketingowców zajmujących się SEO. Automatycznie generowane wpisy blogowe, opisy produktów czy nawet treści na Landing Page mają sens, ale tylko wtedy, kiedy specjalista wie, w jaki sposób prawidłowo przygotować polecenie. W przeciwnym razie Chat GPT nie będzie w stanie stworzyć tekstu, który spełni oczekiwania użytkownika i jednocześnie nada się do pozycjonowania SEO.

Aby treści budowane przy pomocy Chat GPT były odpowiednio zoptymalizowane i stworzone tak, jak powinny, warto zastosować się do kilku wskazówek:

  • ustal strukturę nagłówków,
  • uwzględnij w poleceniu, jak długi powinien być tekst,
  • wskaż, w jaki sposób powinno odbywać się formatowanie tekstu,
  • podaj frazy kluczowe do użycia i ewentualnego pogrubienia w tekście,
  • podpowiedz ogólny zarys tekstu, czego ma dotyczyć i na co wskazywać,
  • podaj link do inspiracji lub opisywanego produktu/zagadnienia – uruchomienie wtyczki LinkReader pozwoli Chat GPT na przeanalizowanie podanej treści.

Pełna automatyzacja generowania treści z użyciem Chat GPT ma sens tylko wtedy, kiedy mamy jasno ustalone cele, co chcemy osiągnąć. Aby czat lepiej generował teksty, warto też podzielić polecenia na krótsze. Przykładowo: lepsze efekty automatyzacji generowania treści można osiągnąć poprzez tworzenie pojedynczych nagłówków z tekstem, aniżeli wysłanie polecania o napisaniu pełnego artykułu blogowego.

Warto więc ograniczać komunikaty do krótkich fragmentów treści, pisać zwięzłe, ale rzeczowe prompty oraz samodzielnie weryfikować stworzone teksty. To podstawa, aby treść pod pozycjonowanie SEO stworzona przy pomocy Chat GPT przynosiła zamierzone efekty i była maksymalnie czytelna dla potencjalnych odbiorców.

Do automatyzacji treści można też wykorzystać zewnętrzne oprogramowanie API lub nawet nowoczesne narzędzia, np. AI Senuto Writer. Choć takie opcje są dodatkowo płatne, to jednak wygenerowanie wysokiej jakości tekstu AI w cenie 30 złotych za 10 000 znaków ze spacjami brzmi niesamowicie kusząco.

Treści generowane przez narzędzie od Open AI doskonale sprawdzają się w przypadku budowania zaplecza SEO dla stron internetowych. Niemniej jednak wszystko wymaga odpowiedniego przygotowania promptów, które są podstawą do stworzenia skutecznej treści SEO.

Więcej na ten temat przeczytasz w artykule: Dobre praktyki budowy zaplecza SEO

Zalety i wady korzystania z Chat GPT w strategii SEO

Choć wielu specjalistów obawia się, że działania Chat GPT nie będą zgodnie z zasadami SEO uwzględnianymi przez Google, nie ma powodów do obaw. Przy odpowiedniej optymalizacji tworzonych treści ryzyko wystąpienia spadków widoczności witryny jest praktycznie zerowe. Pod pewną wątpliwość poddawane są jednak kwestie wymogów EAT odnośnie do opisów generowanych czatem.

Więcej na ten temat przeczytasz na stronie: https://developers.google.com/search/blog/2023/02/google-search-and-ai-content.

Zalety korzystania z Chat GPT w SEO:

  • pełna automatyzacja tworzenia treści z minimalną ingerencją użytkownika,
  • poprawa kreatywności content writerów i copywriterów SEO,
  • przyśpieszenie pracy w content marketingu SEO,
  • łatwiejsza analiza danych oraz informacji powiązanych z działaniami SEO,
  • gwarantowana unikalność treści SEO,
  • łatwiejsze dopasowanie rodzaju tworzonych treści i działań do potencjalnych grup odbiorców,
  • pełne wsparcie w pozycjonowaniu strony internetowej,
  • możliwość tworzenia treści w różnych językach, stylach.

Wady korzystania z Chat GPT w SEO:

  • brak czynnika ludzkiego, a więc ryzyko wystąpienia błędów merytorycznych w tworzonych treściach,
  • ograniczenia w analizie danych – choć Chat GPT stale się rozwija, wciąż pojawiają się pewne ograniczenia, które nie są w stanie zastąpić pracy człowieka,
  • ryzyko wygenerowania treści niskiej jakości,
  • mocna zależność od technologicznego rozwoju.

Ogólnie rzecz biorąc zastosowanie sztucznej inteligencji w SEO oraz podczas generowania treści na strony internetowe ma znacznie więcej atutów niż zagrożeń. Wystarczy tylko zainwestować w odpowiednie szkolenia, aby wiedzieć, jak efektywnie pracować z AI. To podstawa, by prowadzone działania miały sens i optymalizowały pracę specjalistów SEO i copywriterów.

Chat GPT w SEO – podsumowanie i rekomendacje zastosowania w praktyce

Na koniec warto zarekomendować kilka praktycznych zastosowań Chat GPT. To narzędzie, które przede wszystkim sprawdzi się do masowego generowania opisów produktów, tworzenie konspektów dla treści blogowych, uzupełniania tekstów o frazy kluczowe, tworzenie opisów meta description, a nawet edytowanie treści poprzez skracanie akapitów, przekształcanie czy nawet synonimizowanie.