SEO

Google zaktualizowało metodę generowania tytułów w wyszukiwarce

Użytkownicy określając trafność wyników wyszukiwania względem tego, czego właśnie szukają, sugerują się przede wszystkim tytułami witryn internetowych na liście wyników wyszukiwania. Google w ostatnim czasie przeprowadziło prace właśnie nad tym elementem, czyli tytułem (eng. title), skupiając się na tym, aby ich wyszukiwarka prezentowała możliwie najlepsze tytuły w wynikach wyszukiwania. Właściwe dopasowanie title umożliwia powiązanie użytkowników z treściami, które oferują twórcy witryn internetowych.

Czym jest tytuł strony internetowej?

Tytułem strony nazywamy pierwszą linię tekstu, która jest prezentowana w wynikach wyszukiwania, czy też na górnym pasku przeglądarki internetowej. Element ten jest niezwykle istotny, dlatego tworząc go, należy dobrze przemyśleć, co chcemy w nim umieścić, a dobry tytuł powinien precyzyjnie opisywać tematykę strony oraz jej zawartość.

Warto w nim umieścić istotne słowo kluczowe, pamiętając jednocześnie, aby za każdym razem był on unikalny. Z kwestii technicznych, jego optymalna długość powinna wynosić nie więcej niż około 70 znaków.

title divloy audyt seo

Jak powstają tytuły w wyszukiwarce Google?

Do tej pory wyświetlane w wyszukiwarce Google tytuły zmieniały się w zależności od wyszukiwanych przez użytkownika haseł. Zaktualizowana forma ma pozwolić na generowane zdecydowanie lepszych tytułów, które opiszą treść niezależnie od haseł wyszukiwanych przez użytkowników.

Wykorzystany zostanie tekst, który użytkownicy zobaczą, gdy otworzą konkretną witrynę internetową, a także uwzględniony zostanie główny tytuł lub nagłówek H1 widoczny w serwisie.

Tag „title” nie będzie jedynym elementem do utworzenia tytułu

Nad wyraz często zdarza się, że tagi title nie zawsze dobrze opisują witrynę internetową oraz jej zawartość, a szczególnie wyróżnić można:

  • zbyt długie tytuły stron,
  • nafaszerowane słowami kluczowymi stricte tytuły SEO, celem osiągnięcia wyższej pozycji w rankingu stron internetowych,
  • zupełny brak tagów title,
  • powtarzające się i schematyczne tytuły.

Celem aktualizacji Google jest generowanie dużo bardziej czytelnych oraz możliwie jak najłatwiej dostępnych tytułów stron. W niektórych przypadkach będą dodawane nazwy witryn, a kiedy indziej, gdy tytuły będą zbyt długie wybierana zostanie najbardziej trafna ich część.

Przykłady słabej jakości tytułów stron

Oto kilka przykładów praktycznie bezwartościowych tytułów, które były impulsem do aktualizacji systemu ze strony Google.

Tytuły w połowie puste

Często mają miejsce, gdy duże serwisy stosują szablony do tworzenia tytułów dla swoich podstron, przykład:

| Nazwa strony

Nowy system został zaprojektowany w taki sposób, aby wykrywać w połowie puste tytuły i dostosowywać je, analizując informacje zawarte w nagłówkach H1 lub inny tekst na stronie. Przykład nowego tytułu:

Nazwa produktu | Nazwa strony

Przestarzałe tytuły

Zdarzają się sytuacje, gdy ta sama strona internetowa jest używana co roku do powtarzających się informacji lub prezentacji produktów, ale element tytułu nie został zaktualizowany w celu odzwierciedlenia najnowszej daty, przykładowo:

Suknie ślubne 2020 | Nazwa Strony

Prezentowany przykład dotyczy sklepu internetowego, który posiada nagłówek „Suknie ślubne 2021”, ale z jakiegoś powodu element tytułu nie został zaktualizowany do aktualnej daty. System Google wykryje tę niespójność i użyje właściwej daty z nagłówka w tytule:

Suknie ślubne 2021 | Nazwa Strony

Niedokładne tytuły

Tytuł nie zawsze odzwierciedla dokładnie to, o czym jest strona oraz jej zawartość, przykładowo:

Stoły do salonu, Stoły rozkładane, Stoły okrągłe, Stoły prostokątne | Nazwa Strony

Po wejściu na taką stronę użytkownicy spodziewaliby się, że wszystkie zaprezentowane w tytule produkty pojawią się na niej. Taki statyczny tytuł, gdzie lista produktów zmienia się dynamicznie może okazać się wprowadzeniem użytkownika w błąd, ponieważ lista produktów jest systematycznie aktualizowana. Nowy system Google będzie starał się zrozumieć, czy tytuł pokazuje dokładnie to, o czym jest strona i jej zawartość, a w konsekwencji zmodyfikować go, na przykład:

Stoły do salonu, Stoły prostokątne | Nazwa Strony

Podsumowanie prezentowanej aktualizacji

Nowa metoda generowania tytułów może przynieść wiele dobrego. Nie można jednak zapominać o tym, że automatycznie formułowane przez system Google tytuły nie zawsze będą idealne. Rada dla właścicieli stron i sklepów internetowych jest taka, aby nadal dbać o tworzenie możliwie jak najlepszych tagów title, ponieważ będzie to najczęstszy sposób generowania tytułów stron.

Potrzebujesz wsparcia przy analizie i optymalizacji tytułów w swoim sklepie internetowym lub na stronie?

Poznaj dwie nasze usługi, audyt SEO strony oraz optymalizacja SEO i skontaktuj się z nami, aby uzyskać naszą pomoc.

Artykuł powstał na bazie publikacji w Google Search Central Blog.