ile czasu trwa pozycjonowanie

Ile czasu trwa pozycjonowanie strony i sklepu internetowego?

To pytanie jest jednym z najczęściej zadawanych pytań przez osoby, które zaczynają swoją przygodę z SEO. Nic w tym dziwnego, ponieważ każdy chciałby poznać chociażby przybliżony termin ujrzenia pierwszych efektów swojej inwestycji, a w tym przypadku wiedzieć, jak długo trzeba czekać na efekty pozycjonowania.

Zabrzmi to brutalnie, ale nie ma możliwości udzielenia jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ze względu na zbyt dużą ilość zmiennych, które mają wpływ na efekt SEO. Musisz wiedzieć, że istnieje ponad 200 różnych czynników wpływających na ranking Twojej strony internatowej, a oprócz działań własnych, które przekładają się na efekt, trzeba również uwzględnić działania konkurencji, która nie śpi.

Czy wiesz, od czego zależy skuteczne pozycjonowanie?

W procesie pozycjonowania strony internetowej i sklepu online można wyróżnić kilka czynników wpływających na to, jak długo przyjdzie Ci czekać na pierwsze efekty SEO. Są to między innymi:

  • konkurencja w branży,
  • optymalizacja witryny,
  • linki przychodzące,
  • treść.

Jakie mogą być efekty SEO?

Rozpoczynając temat efektów pozycjonowania sklepu internetowego i strony nie każdy tak naprawdę zdaje sobie sprawę, czym te efekty mają właściwie być. Do grona najważniejszych z pewnością zaliczyć wypada:

  • wzrost ruchu w serwisie z organicznych wyników wyszukiwania,
  • zwiększenie liczby kliknięć i wyświetleń serwisu,
  • wzrost liczby słów kluczowych w wynikach wyszukiwania, na które serwis jest widoczny,
  • zwiększenie sprzedaży dla sklepu internetowego,
  • wzrost zapytań ofertowych od potencjalnych klientów.

Konkurencja w branży, a efekty SEO

Jeśli Twoją ofertę stanowi naprawdę unikalny produkt lub usługa, to istnieje duża szansa na to, że nie spotkasz się z żadną konkurencją. Jeżeli jednak jest to oferta spotykana na rynku, przyjdzie Ci zmierzyć się z konkurencją o różnym stopniu.

Jak łatwo sobie wyobrazić, im więcej jest konkurencyjnych stron i sklepów internetowych, tym odpowiednio dłużej zajmie wspinanie się na szczyt rankingów wyników wyszukiwania, a każdy kolejny krok będzie bardzo często wymagał znacznie więcej nakładu pracy i czasu.

Wynika to z liczby konkurentów, a także z faktu, że serwisy internetowe zajmujące już wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania z dużą dozą prawdopodobieństwa współpracują już ze specjalistami SEO i realizują wyznaczoną strategię działań.

Zbyt często pomijanym aspektem w procesie pozycjonowania jest właśnie istotna zależność między wielkością konkurencji, a ich współpracą ze specjalistami SEO, którzy bardzo często stoją za najwyżej ocenianymi stronami.

Załóżmy, że prowadzisz firmę, która zajmuje się sprzedażą aut używanych i pragniesz, aby Twoja oferta była widoczna, a tym samym pozycjonowana na takie słowo kluczowe jak „auta używane”. Spójrz poniżej na wyniki wyszukiwania właśnie tej frazy.

wyniki wyszukiwania auta używane

Konkurencja dla tego słowa kluczowego jest bardzo mocna, a efekty nie są wynikiem pozycjonowania tych serwisów przez pół roku. Chcąc budować widoczność swojego serwisu właśnie na tak bardzo popularną frazę, trzeba będzie wspinać się w rankingach mając przeciwko sobie witryny o wysokim autorytecie.

Dlatego też dobrą praktyką jest ocena wszystkich aspektów SEO konkurentów działających w branży, a szczególnie analiza ich aktywności w ciągu ostatnich kilku miesięcy i cykliczne śledzenie ich działań w przyszłości. Jest to o tyle istotne, ponieważ pragnąc prześcignąć konkurencję, musisz włożyć zdecydowanie więcej wysiłku niż oni, jeśli chcesz ich wyprzedzić.

Treści serwisu, a czas trwania SEO

Jeżeli posiadasz już nawet niewielką wiedzę w temacie pozycjonowania, to z pewnością wiesz jak bardzo Google stawia na rozbudowywanie contentu witryn internetowych. Treści publikowane, czy to na stronie internetowej, czy w sklepie internetowym odgrywają ogromną rolę w tym, jak szybko możesz ujrzeć pierwsze wyniki pozycjonowania.

Nie ma sztywno przyjętej zasady jak długi musi być tekst w ramach jednej podstrony. Treść musi być na tyle długa, aby odpowiedzieć na zapytanie użytkownika, który ją czyta.  Nie istnieje także, żadna sztywno przyjęta zasada, jak często publikować treści. Jeśli posiadasz merytoryczne treści gotowe do opublikowania, to nie ma przeciwwskazań, aby nie publikować ich od razu.

Dobrą praktyką jest jednak utrzymanie harmonogramu kolejnych publikacji, bo to może pokazać Google, że nowe treści są regularnie dodawane do witryny, co może zachęcić roboty Google do częstszego indeksowania serwisu, a to pomaga przyspieszyć działania SEO.

Cykliczność publikacji to również forma zachęcania użytkowników do częstszego odwiedzania serwisu, co może pomóc w wysyłaniu do Google pozytywnych sygnałów dotyczących wrażenia użytkownika.

Link building, a to jak długo trwa SEO

Nie jest żadną tajemnicą, że linki odgrywają bardzo dużą rolę w kontekście pozycjonowania sklepów internetowych i stron. Jednak ich wpływ na to, jak długo trwa proces dążenia do pierwszych efektów SEO, zależy od dwóch kluczowych czynników.

Na początku trzeba wspomnieć o ilości linków, które prowadzą do witryny internetowej. Ogólna zasada jest taka, że im więcej linków, tym szybciej osiągnąć sukces SEO. Jednak warto podkreślić jeszcze raz, że jest to zasada ogólna. Liczba linków nie zawsze stanowi o sile pozycjonowania, a mniej linków wysokiej jakości z dobrych źródeł może mieć znacznie większy wpływ na wyniki SEO niż duża liczba linków, ale o niskiej jakości ze słabych witryn.

Znaczenie ma także szybkość pozyskiwania linków zwrotnych, a to dlatego, że nagły ich wzrost może wskazywać na nienaturalną próbę wpływania na ranking. Używając metod, które nie są zgodne ze wskazówkami Google dla webmasterów, czyli w tym przypadku gwałtowny wzrost liczby linków, narażasz się na karę ze strony Google.

Optymalizacja strony vs czas oczekiwania na efekty SEO

Optymalizacja strony internetowej to działania wykonywane między innymi w celu poprawy jej wydajności oraz widoczności w wynikach wyszukiwania. Użytkownicy, którzy znajdą się na Twojej stronie www, dzięki jej optymalizacji mogą zyskać lepsze doświadczenia. Skłoni to ich tym samym do podjęcia pożądanych przez Ciebie działań i przekształcenia w klientów.

To, ile czasu trwa optymalizacja, a tym samym jak szybko przełoży się na wyniki SEO, zależy w ogromnej mierze od tego, jak duży jest serwis i jak dużo elementów wymaga usprawnienia. Niesamowicie istotną sprawą jest również to, jakie możliwości optymalizacyjne oferuje CMS, czyli platforma, na której została postawiona witryna. Jeżeli jest to CMS o ograniczonych możliwościach modyfikacji, ze względu chociażby na brak dostępu do edycji kodu źródłowego czy znikomą ilość wtyczek, może okazać się, że nie za wiele da się tutaj zrobić.

Z drugiej strony istnieją platformy takie, jak chociażby WordPress, który pozwala niemalże na wszystko, a ilość wtyczek zarówno darmowych jak i płatnych jest w tym przypadku jest ogromna.

Warto w tym momencie wspomnieć o dwóch naszych publikacjach, które Cię być może zaciekawią. Pierwszy z nich opowiada o optymalizacji WordPressa i brzmi 9 wskazówek na poprawę wskaźników WordPress SEO. Drugi natomiast przedstawia 10 istotnych elementów optymalizacji sklepu internetowego.

Czym sprawdzać efekty SEO w postaci pozycji?

Najprostszym, darmowym i tym samym jednym z lepszych rozwiązań jest wykorzystanie darmowego narzędzia, jakim jest platforma Google Search Console. W momencie, kiedy witryna internetowa jest do niej podpięta, zbierane zostają dane na temat kliknięć, wyświetleń, współczynnika CTR oraz pozycji w wyszukiwarce.

Google Search Console jest jednym ze skuteczniejszych, jeżeli nie najskuteczniejszym narzędziem, gdyż prezentuje dane bezpośrednio z wyszukiwarki Google.

  • wyświetlenia - mogą być jednym z sygnałów potwierdzających, że usługa SEO zaczyna przynosić efekt. Wzrost ich liczby informuje nas, że użytkownicy częściej widzą linki oraz grafiki prowadzące i pochodzące z naszej strony internetowej,
  • kliknięcia - informacja jak często użytkownicy kliknęli w link prowadzący do badanej strony internetowej. Wzrost liczby kliknięć świadczy o tym, że witryna może wyświetlać się na większą liczbę słów kluczowych oraz grafik. Jeśli zauważamy korelację kliknięć i wyświetleń, to istnieje duże prawdopodobieństwo, że tak właśnie jest,
  • pozycja - im wyższa pozycja na dane słowo kluczowe, tym użytkownicy częściej klikają w link prowadzący do strony internetowej,
  • współczynnik CTR - metryka określana jako wskaźnik klikalności, która jest stosunkiem liczby kliknięć do wyświetleń. Wartość ta wyrażany w procentach.

google search console metryki

Końcowe przemyślenia i wnioski

Decydując się na SEO musisz być przygotowany na inwestycję, gdzie pierwszą widoczność efektów należy rozpatrywać w skali od kilku miesięcy do roku, ale nawet wtedy nie znajdziesz się na szczycie rankingów wyszukiwania.

Jedno jest pewne i raczej to się nie zmieni, a mianowicie nie można ze 100% pewnością przewidzieć, ile czasu zajmie SEO. Możemy prognozować szerokie zakresy czasowe efektów, jednak każda prognoza, aby stała się faktem musi mieć pokrycie w cykliczności prac nad serwisem. Każde zakłócenie w postaci opóźnień prac optymalizacyjnych, rozbudowywania treści, czy zaniedbań linkowania może w sposób istotny zaburzyć każdą prognozę.

Pamiętaj, że nawet jeżeli znajdziesz się u góry rankingów wyszukiwarek internetowych nie oznacza to, że będziesz mógł spocząć na laurach i cieszyć się tym stanem w nieskończoność. Twoi konkurenci z branży, zarówno Ci obecni, jak i zupełnie nowe firmy będą również podejmować działania SEO, aby wskoczyć na Twoje miejsce. Dlatego też pozycjonowanie trzeba traktować jako nieustający proces.

Chcesz dowiedzieć się więcej lub potrzebujesz profesjonalnej porady?

Możesz skontaktować się z nami i opisać jakiego wsparcia potrzebujesz, a także odwiedzić naszą sekcję usług SEO, gdzie poznasz oferowane właśnie przez nas usługi pozycjonowania i SEO.