Jak zrobić audyt SEO swojej witryny?
Podstawowy audyt SEO nie jest tak skomplikowany, jak wiele osób myśli. Chociaż liczba zmiennych do analizy w przypadku pełnego audytu SEO jest duża, to możliwe jest sprawdzenie podstaw i skupienie się na najbardziej krytycznych punktach strategii strony lub sklepu, nawet dla osób z podstawową wiedzą SEO.
Warto mieć na uwadze, że audyt SEO generuje wiele korzyści dla Twojej strony internetowej, dając wiedzę o błędach, które często są proste do rozwiązania.
W tym wpisie przedstawimy najlepsze wskazówki, jak zrobić audyt strony analizując podstawowe elementy, wskazując jednocześnie metryki, którymi należy się kierować, prezentując przydatne narzędzia audytowe oraz to, jak właściwie interpretować dane i wreszcie, jak rozwiązać główne problemy na stronie.
Umów konsultację! |
Spis treści
Co to jest audyt strony i jak zrobić audyt SEO?
Audyt SEO służy do analizy wszystkich możliwych błędów SEO, jakie może posiadać strona internetowa lub sklep internetowy, niekoniecznie wskazując rozwiązanie wszystkich z nich. Można go podzielić na 3 części:
- audyt witryny - ocena strony koncentrująca się na znalezieniu problemów strukturalnych i technicznych, które uniemożliwiają Twojej witrynie lepsze działanie. Przeczytaj również nasz wpis Co to jest techniczne SEO? Jak wykonać audyt techniczny SEO?
- wewnętrzny audyt treści - analiza dostępnych treści z wytycznymi, jak dostarczać najlepszy content w Twojej niszy,
- audyt zewnętrzny - skoncentrowany na znalezieniu problemów i możliwości, które pochodzą ze źródeł innych niż Twoja witryna.
W naszym artykule jak zrobić audyt SEO, skupimy się na tym pierwszym punkcie i postaramy się wskazać najlepszy sposób rozwiązania wykrytych problemów. Aby upewnić się, że wiesz, na czym stoisz, zanim zaczniesz swój audytu SEO, wykonaj dwa poniższe kroki.
Sprawdź swój ruch organiczny
Najlepszym sposobem sprawdzenia ruchu organicznego jest skorzystanie z Google Analytics. Sprawdź skuteczność swojej witryny pozyskiwania ruchu. Narzędzie to pozwala dostosować ramy czasowe, które chcesz analizować.
Klikając google / organic, możesz szczegółowo przeanalizować swoje organiczne pozyskiwanie odwiedzających Twój serwis. Poszukaj znaczących spadków lub wzrostów, które posłużą jako podstawa do dalszej analizy.
Śledź słowa kluczowe, na które jest widoczna Twoja witryna
Jest kilka sposobów na to jak zrobić audyt strony ze względu na słowa kluczowe, a jednym z lepszych do takiej analizy jest płatne narzędzia, takie jak SEMrush.
Za pomocą narzędzia SEMrush możesz śledzić pozycję w rankingu dla różnych słów kluczowych, znaleźć możliwości rozwijania i wykrywać potencjalne zagrożenia. Kiedy już znasz, a przede wszystkim rozumiesz swoje aktualne wyniki, jesteś gotowy do rozpoczęcia audytu.
Za pomocą narzędzia SEMrush możesz śledzić pozycję w rankingu dla różnych słów kluczowych, znaleźć możliwości rozwijania i wykrywać potencjalne zagrożenia. Kiedy już znasz, a przede wszystkim rozumiesz swoje aktualne wyniki, jesteś gotowy do rozpoczęcia audytu.
Czy warto przeprowadzić audyt SEO?
Skoro tutaj jesteś, to z pewnością zdajesz sobie sprawę z tego, że powinieneś od czasu do czasu przeprowadzać audyt SEO strony www. Zastanawiasz się jednak jak przeprowadzić audyt strony internetowej, ile kosztuje audyt SEO, ile wymaga wysiłku i czy rzeczywiście jest tego wart?
Możesz spróbować samodzielnie przeprowadzić audyt SEO, ale małe i średnie firmy przeznaczają obecnie na ten cel budżet zaczynający się od kwoty 1500 zł, zlecając jego wykonanie profesjonalistom.
Profesjonalny audyt SEO może drastycznie poprawić wyniki finansowe, pomagając Ci zdobyć i utrzymać znaczącą przewagę konkurencyjną nad innymi markami w Twojej niszy.
Tak więc, poświęcenie czasu na regularne audyty SEO jest zdecydowanie tego warte, ponieważ pomaga wykryć potencjalne problemy (takie jak szkodliwe linki zwrotne lub problemy z szybkością) na długo przed tym, zanim wpłyną one na twoje rankingi, widoczność w wynikach wyszukiwania, czy potencjalne kary od wyszukiwarek internetowych.
Zawsze łatwiej jest przede wszystkim zapobiegać problemom, niż je naprawiać po fakcie.
Przeczytaj też: Pozycjonowanie stron cennik, czyli ile kosztują usługi SEO?
Najlepsze narzędzia do audytu SEO - sprawdź co wybrać
Istnieje kilka narzędzi, dzięki którym dowiesz się jak zrobić audyt SEO i jakie wykorzystasz do analizy SEO i które oprócz tego, że są przydatne w niektórych praktycznych krokach, oferują również własne funkcje audytu SEO.
W tym artykule postanowiliśmy wspomnieć o narzędziach, których używamy w Divloy. Są to między innymi Screaming Frog oraz wspomniany już wcześniej SEMrush.
Screaming Frog
To bezpłatne narzędzie (do analizy 500 adresów URL), które analizuje strony w taki sam sposób jak Google i dostarcza większość informacji potrzebnych do przeprowadzenia audytu SEO.
SEMrush
W ramach sekcji narzędzia do audytu SEO nie mogło oczywiście zabraknąć SEMrush. Jedną z opcji analizy tego narzędzia jest Site Audit, dzięki któremu możesz przeprowadzić kilka analiz wydajności, od aspektów technicznych po powiązania wewnętrzne. Możliwe jest również monitorowanie między innymi rankingów wyszukiwarek, wydajności mediów społecznościowych, linków zwrotnych, czy ruchu organicznego.
Google Search Console
Google Search Console ma wiele przydatnych zastosowań jako potencjalne narzędzie do audytu SEO. Bada aktualne słowa kluczowe, monitoruje współczynniki klikalności i wskazuje na solidne rozwiązania techniczne. Za pomocą Google Search Console możesz również ponownie przesłać do Google ostatnio poprawione strony w celu ponownej indeksacji. Jeżeli borykasz się z problemem, że Twoja strona wykryta obecnie nie zindeksowana, to GSC umożliwia weryfikację także takiego problemu.
Google PageSpeed Insights
Do grona naszej kolekcji z cyklu narzędzia do audytu seo z pewnością trzeba zaliczyć kolejne od Google. Szybkość znacząco wpływa na rankingi witryny w wyszukiwarkach, więc żaden audyt witryny SEO nie może być uznany za kompletny bez sprawdzenia prędkości. Narzędzie Google PageSpeed Insights to przyjazne dla użytkownika, wydajne, bezpłatne narzędzie, które nie tylko analizuje Twoją stronę pod kątem problemów, ale także podpowiada, jak najlepiej je rozwiązać.
Google Analytics
Ponieważ lepsza pozycja w Google jest kluczowym celem każdego audytu SEO, to posiadanie Google Analytics jest koniecznością. Użyj go, aby ocenić potencjalny wpływ ruchu w swojej witrynie określając strategie działania.
Narzędzie do testowania znaczników schematu Google
Google Schema Markup Testing Tool to kolejne oficjalne narzędzie Google do audytu SEO, z którym każdy specjalista SEO powinien być zaznajomiony. Używaj go do testowania uporządkowanych danych i sprawdzania poprawności znaczników schematu.
Audyt SEO: jak sprawdzić stronę internetową?
Teraz pora na wskazanie głównych problemów strukturalnych, które mogą uniemożliwiać Twojej witrynie uzyskanie lepszych wyników.
Przeczytaj też: Jak korzystać z narzędzia Google Tag Assistant?
Sprawdzanie strony www, które pokaże czy Google indeksuje tylko jedną wersję Twojej witryny
Tak, jedna strona Twojej witryny może być indeksowana na różne sposoby przez Google. Spójrz na następujące adresy URL:
- https://strona.pl
- http://strona.pl
- https://www.strona.pl
- http://www.strona.pl
Dla użytkownika nie mają one znaczenia. Nawet jeśli klikniesz na jeden z nich, trafisz na tę samą stronę. Nie dzieje się tak jednak automatycznie. Jeśli chodzi o Google, są to różne wersje tej samej domeny. Dotyczą one każdej podstrony Twojej witryny, a jeśli nie przekierowują do wersji podstawowe, będą tylko szkodziły Twojej domenie i jej widoczności.
Przetestuj wszystkie wersje swojej witryny, aby upewnić się, że przekierowują do Twojej głównej wersji, zwykle zawierającej „https” i bez „www”. Wersja https strony internetowej jest kluczowym wskaźnikiem bezpieczeństwa dla każdej firmy, zwłaszcza tej, która prowadzi transakcje handlowe na swojej stronie internetowej, a więc dla sklepów online. Świadczy to również o tym, czy strona jest bezpieczna, czy nie, a musisz wiedzieć, że jest to czynnik brany pod uwagę przez Google.
Jeśli różne wersje Twojej witryny prowadzą do wersji głównej, skonfiguruj przekierowania 301.
Analizuj stronę www, znajdź i usuń szkodliwe podstrony w swoim serwisie
Być może słyszałeś, że im więcej treści masz na swojej stronie, tym lepiej. Jednak nie zawsze tak jest.
Wyszukiwarka Google ceni sobie serwisy, które są wartościowe. Każda strona, która otrzymuje niewiele odwiedzin, posiada mało linków zewnętrznych, zawiera zduplikowane lub niskiej jakości treści, może zostać uznana za szkodliwą.
Szkodliwe strony zawierają między innymi:
- stare treści, które nie otrzymują już ruchu
- treść o bardzo niskiej jakości SEO
- zduplikowaną treść lub całkowity brak treści
Jeżeli analiza SEO strony internetowej jest Ci obca i nigdy nie analizowałeś tego w ramach swojej strony, można założyć, że masz takie podstrony, a to przeszkadza w budowaniu korzystnego rankingu.
Sprawdź stronę, oszacuj liczbę wszystkich podstron, które masz w swojej domenie, licząc wszystkie strony kategorii, produkty, posty i każdą inną podstronę. Przejdź do wyszukiwarki Google i wpisz: site:twojastrona.pl. Wynik pokaże, ile podstron Twojej domeny zostało zindeksowanych przez wyszukiwarkę Google.
Cykliczne sprawdzanie strony internetowej i kontrolowanie obecności szkodliwych podstron jest ważne nie tylko dla rankingu witryny, ale także dla ułatwienia kolejnych etapów audytu SEO, a także samego wizerunku serwisu w oczach użytkowników.
Wykonaj sprawdzenie strony www i dowiedz się, jak znaleźć szkodliwe podstrony
Aby znaleźć szkodliwe strony, przejdź do narzędzia Google Analytics i kliknij, aby wyświetlić wszystkie swoje strony.
Wybierz przedział czasowy, na przykład ostatnie 3 miesiące.
Następnie kliknij odsłony, aby wyświetlić najmniej odwiedzane w swojej witrynie.
W ten sposób zobaczysz strony o najniższym wskaźniku odsłon w wybranym okresie. Jeśli stron posiada nie więcej niż jedną odsłonę miesięcznie, to może świadczyć, iż nie jest to strona przydatna dla Twojej domeny.
Sprawdź swoją stronę i upewnij się, że Twoja witryna jest dostosowana do urządzeń mobilnych
Google od wielu lat informuje, że serwis będąc przyjaznym dla urządzeń mobilnych bezpośrednio wpływa na jego ranking w wynikach wyszukiwania.
Google cyklicznie wprowadza zmiany w tym aspekcie, a aktualizacje algorytmu starają się podążać za naturalnym ruchem użytkowników. Z każdym kolejnym rokiem coraz większy ruch pośród wszystkich wyszukiwań w Google pochodzi właśnie z urządzeń mobilnych.
Jeśli nie wiesz, czy Twoja witryna jest przyjazna dla urządzeń mobilnych i chcesz zrobić audyt stron mobilnych, to pośród wszystkich narzędzi Google dostępna jest również strona do sprawdzania stron internetowych. Skorzystaj z takiego bezpłatnego narzędzia Google jakim jest Test optymalizacji mobilnej. Dzięki niemu możesz ocenić, na ile Twoja witryna jest dostosowana względem urządzeń mobilnych.
Jeśli Twoja witryna wykazuje niską wydajność pod tym względem, Google może ją traktować gorzej od stron, które posiadają większą wydajność.
Dowiedz się jak sprawdzić stronę www i sprawić, aby Twoja witryna była szybsza
Sprawdzanie witryn internetowych, a zwłaszcza ich szybkości ładowania jest bardzo ważne. Powolna strona internetowa to gwarancja, że użytkownicy ją odwiedzający będą mieli negatywne doświadczenia i oczywiście Google nie będzie na to obojętne.
Dzięki coraz lepiej zoptymalizowanym stronom internetowym i szybszym łączom internetowym, trudno jest oczekiwać, że ludzie będą czekać na ładowanie się wolnych stron, więcej niż kilka sekund.
Samo Google opublikowało w 2018 roku badanie, które znajdziesz tutaj. Wynika z niego, że 53% odwiedzających korzystających z urządzeń mobilnych rezygnuje z wchodzenia na stronę, której ładowanie trwa dłużej niż 3 sekundy. Nic więc dziwnego, że jest to jeden z najważniejszych czynników rankingowych Google.
Powolne ładowanie witryny może się wynikać z różnych powodów:
- zbyt dużej ilości obrazów
- sporej ilości elementów multimedialnych
- słabo opracowanego kodu strony
- problemów z serwerem strony
Możesz wykonać test strony internetowej online i przetestować szybkość swojej witryny za pomocą narzędzia PageSpeed Insights. Jest to swego rodzaju darmowy audyt strony online, z którego zdecydowanie warto skorzystać.
Taka ocena strony internetowej online oprócz ogólnej oceny szybkości serwisu zarówno na komputerach jak i na urządzeniach mobilnych, pokazuje szybkość na każdym etapie ładowania serwisu, a także możliwości poprawy.
Innym równie ciekawym sposobem na test wydajności strony jest narzędzie Pingdom Website Speed Test.
Potrafi ocenić mocne i słabe strony, podając również informacje o całkowitym rozmiarze strony w bajtach.
Musisz pamiętać, że każda podstrona Twojej witryny będzie miała inną prędkość. Niezbędne jest przetestowanie zatem wszystkich najważniejszych podstron, aby zrozumieć, które z nich wymagają poprawy.
Przykładowe metody poprawy szybkości strony to:
- zmniejsz rozmiar swojej witryny, gdyż witryny, które przechowują więcej informacji (w bajtach), ładują się dużo dłużej
- sprawdź cały serwis pod kątem obrazów, które można skompresować do lżejszych formatów bez tracenia jakości
- wyeliminuj wszelkie niepotrzebne elementy, które nie są istotne dla odwiedzającego serwis
- popraw kod swojej witryny, ponieważ źle wykonany kod wymaga więcej czasu na analizę robotów indeksujących
- wybierz dobry hosting, z racji tego, że tańszy hosting jest świetny dla witryn na wczesnych etapach, ale jeśli chcesz stać się jednym z najlepszych graczy na swoim rynku, musisz liczyć na wysokiej jakości hosting
Jak zrobić audyt strony poprzez jej uporządkowanie w prosty sposób?
Organizacja strony internetowej odnosi się do tego, jak wszystkie strony Twojej witryny są ustrukturyzowane i połączone ze sobą. Architektura witryny określa, jak łatwo można w niej znaleźć niezbędne informacje.
Krótko mówiąc, dobra architektura witryny to taka, która ma prostą strukturę. Im dalej pod względem kliknięć znajduje się podstrona od Twojej strony głównej, tym trudniej jest do niej dotrzeć odwiedzającym i robotom.
Poniżej grafika, która prezentuje, jak struktura strony może wpływać na jej użyteczność.
W strukturze wielopoziomowej bot Google lub inne roboty mogą mieć trudności z dotarciem do stron bardziej oddalonych od strony głównej.
Płytkie i dobrze połączone struktury ułatwiają poruszanie się zarówno wyszukiwarkom, jak i użytkownikom odwiedzającym serwis.
Weryfikacja stron internetowych, których Google nie indeksuje
Możesz mieć strony, których Google nie indeksuje, a jeśli chcesz, aby cała zawartość działała dobrze, ważne jest, aby wyszukiwarki mogły łatwo znaleźć wszystkie strony witryny.
Pierwszym narzędziem, którego powinieneś użyć, jest Google Search Console. Przejdź do sekcji Indeks, a następnie kliknij Stan.
Znajdziesz tam między innymi strony Twojej witryny, które zawierają błąd uniemożliwiający ich indeksację. Większe witryny z wieloma podstronami są bardziej podatne na błędy w indeksowaniu. Wcześniej wspomniane narzędzie Screaming Frog może również pomóc w mapowaniu stron z błędami indeksowania. Działa jak robot indeksujący Google, pokazując wszystkie informacje o indeksowaniu Twoich stron.
Porównaj listę niezindeksowanych stron wygenerowaną przez te dwa narzędzia i upewnij się, że z indeksowania wykluczono tylko te strony, których nie potrzebujesz.
Chcesz sprawdzić stan swojej strony i zainwestować w profesjonalny audyt SEO?
Nie zwlekaj! Sprawdź informacje na temat naszej usługi audyt SEO i wyślij zapytanie o bezpłatną wycenę przygotowania takiej analizy właśnie dla Ciebie.
Divloy to ekspercka firma z wieloletnim doświadczeniem w digital marketingu dla rozwoju biznesów w internecie. Realizujemy działania w obszarze SEO, kampanii PPC, audytów, szkoleń i doradztwa. Cechuje nas współpraca z klientami oczekującymi wysokiej skuteczności. Kierujemy się zasadą, iż kluczowe elementy marketingu internetowego to wdrażanie najnowszych rozwiązań i narzędzi, a do osiągnięcia oczekiwanych rezultatów niezbędne jest wyciąganie wniosków z przeprowadzanych analiz.