Jak zwiększyć ruch na stronie analizując wyniki wyszukiwania

Jak zwiększyć ruch na stronie analizując wyniki wyszukiwania?

Nieustanna zmiana sposobu wyświetlania wyników wyszukiwania przez Google oraz aktualizacje algorytmów to nic nowego. Strategicznym punktem wyjścia na skuteczne SEO jest zrozumienie, co Google wybiera do pokazania w wynikach wyszukiwania, czyli w tak zwanych SERP-ach i dlaczego akurat to.

Tylko w taki sposób dowiesz się, co należy zrobić, aby Twoja strona internetowa pokazywała się dużo częściej na wyższych pozycjach wyników wyszukiwania generując tym samym większy ruch.

Czytając ten artykuł poznasz metodę analizy wyników wyszukiwania, a także pokażemy Ci, jak zastosować przygotowaną analizę, aby zdobyć więcej wartościowych kliknięć. Zaczynajmy!

Wyniki wyszukiwania stale się zmieniają

Wyniki wyszukiwania Google od momentu swojego powstania bardzo się zmieniły i z każdym kolejnym rokiem stają się być coraz bardziej dostosowywane do intencji użytkownika i jego zapytania.

Google prezentuje obecnie różne sekcje, które od razu odpowiadają na zapytanie użytkownika, dzięki czemu nie musi on już klikać w konkretną stronę celem otrzymania odpowiedzi na swoje pytanie.

Mnogość tych sekcji spowodowała, że tradycyjne wyniki organiczne przesunęły się w dół. Oczywiście nie każdy SERP wygląda tak samo i nie każda sekcja wyświetla się zawsze, dlatego analiza SERP-ów jest tak ważna.

Jako przykład posłużmy się zapytaniem "co to jest telewizja naziemna".

zapytanie wyszukiwarka telewizja naziemna

W wynikach wyszukiwania możemy zobaczyć:

  • sekcję najważniejsze wiadomości,
  • sekcję definicje z wykorzystaniem chociażby takiej encyklopedii jak dobrze znana Wikipedia,
  • sekcję zobacz też,
  • sekcję podobne pytania,
  • sekcję wideo,
  • tradycyjne wyniki wyszukiwania.

To jednak nic w porównaniu z wynikami wyszukiwania na urządzeniach mobilnych, które wyróżniają się przede wszystkim reklamami znajdującymi się na początku listy. Teraz już widzisz jak wiele elementów możesz zobaczyć w SERP-ach i czym może być pozycjonowanie strony w Google.

Analiza wyników wyszukiwania może pomóc Ci ocenić potencjalny ruch organiczny względem konkretnego zapytania, zanim zaczniesz tworzyć treści lub poprawiać już istniejące. Dzięki niej dowiesz się jakie typy treści będą kierowane do właściwych osób oraz czy możesz konkurować z innymi stronami internetowymi, które są Twoją konkurencją w branży.

Jak przeprowadzić analizę wyników wyszukiwania?

Celem analizy samej w sobie jest przede wszystkim potwierdzenie, że Twój plan na tworzenie treści pasuje do aktualnego trendu w wynikach wyszukiwania, czyli zaspokoi potrzebę użytkownika. Pozwoli również na określenie, czy możliwe jest konkurowanie z innymi stronami, które znajdują się w SERP-ach.

Czy Twój plan publikacji treści pasuje do aktualnej zawartości SERP?

Jeśli kreujesz swoje treści w niewłaściwy sposób, spotkają Cię olbrzymie trudności z zajęciem dobrego miejsca w rankingu wyników wyszukiwania. Dominuje w nich konkretny model, dlatego też Twoje treści powinny mieć tę samą formę i odpowiadać na te same pytania.

Użytkownik wpisując zapytanie lokalne otrzyma widok mapy i lokalne wyniki wyszukiwania, czy też możliwość wyznaczenia trasy.

Ktoś kto ma intencję wykonania czegoś na przykład zrobienia naleśników otrzyma w SERP-ach przewodniki, instrukcje oraz właśnie przepisy.

zapytanie wyszukiwarka naleśniki

Inny użytkownik, którego intencją jest dokonanie zakupu i wpisuje zapytanie z tym związane, otrzyma w ten sposób wyniki zakupowe, oferty sklepów internetowych czy też opinie na temat szukanego produktu.

Osoby z zamiarem pozyskania wiedzy otrzymają wyjaśnienia definicji czy chociażby wspomnianą sekcję z newsami.

Musisz wiedzieć, że nawet małe zmiany w zapytaniach, mają ogromny wpływ na SERP-y i każda jego forma może drastycznie zmienić otrzymywane wyniki.

Czy możliwe jest konkurowanie z innymi stronami?

Kiedy znasz już intencję użytkownika i to jakiej formy zapytania używa, dalsza analiza pomoże Ci określić, jak bardzo konkurencyjna jest ona względem stron w rankingu. Możesz ocenić swoją zdolność do rywalizacji, patrząc na dwa podstawowe wskaźniki z narzędzia Ahrefs:

  • parametry oceny linków na poziomie domeny - Domain Rating (DR),
  • parametry oceny linków na poziomie strony - URL Rating (UR).

Jeśli wskaźnik Domain Rating serwisów znajdujących się na topowych pozycjach dla słowa kluczowego, które Cię interesuje, jest powyżej wyniku 90/100, to możesz mieć nie lada problem próbując przebić się wśród nich. Chyba, że samodzielnie posiadasz naprawdę solidny i wyjątkowo silny profil linków zwrotnych, wtedy wizja jest bardziej optymistyczna.

Licz się z tym, że możesz więc nie być w tym momencie na takim etapie pozycjonowania witryny w internecie, aby celować w zapytania, na które nie prędko zobaczysz się w TOP10.

Na przykład wyniki wyszukiwania na zapytanie „lampa sufitowa”, gdzie otrzymujemy około 13 800 000 wyników, są zdominowane przez serwisy o wieloletniej historii i z silnym profilem linków m. in. Homebook, Allegro, Leroy Merlin czy Agata Meble.

zapytanie wyszukiwarka google lampa sufitowa

Co więc zrobić w takiej sytuacji? Celować w pokrewny termin, ale o mniejszej konkurencyjności, dzięki czemu nie będzie potrzeby przebijania się przez, aż tak silną konkurencję.

Szybka analiza SERP-ów na zapytanie „jaka lampa sufitowa do salonu” ujawnia, że liczba wyników wyszukiwania jest nieporównywalnie mniejsza i wynosi jedynie 609 000 wyników, a przez to konkurencja jest bardziej realna do wyprzedzenia.

zapytanie jaka lampa sufitowa do salonu

5 sposobów na zdobycie większego ruchu z wyników wyszukiwania

Zwiększenie widoczności serwisu w oparciu o wszystkie dostępne sekcje, które zaprezentowaliśmy powyżej, pozwoli Ci uzyskać więcej kliknięć. Oto jak w pełni wykorzystać dostępne funkcje SERP-ów.

Wideo

Sekcja wideo, na którą możemy trafić w wyszukiwarce Google daje użytkownikom możliwość podglądu filmów odpowiadających ich wyszukiwaniu.

wyszukiwarka video quad

Jak zoptymalizować swoje filmy YouTube dla lepszej ich widoczności w SERP-ach? Pomocne mogą okazać się tutaj tagi, które są dodawane przez twórcę filmu. Nie są one widoczne dla użytkowników, ale łatwo je znaleźć chociażby w kodzie strony, a przykład poniżej.

video słowa kluczowe quad

Aby uzyskać najlepsze rezultaty dla SEO, warto dodać nieco takich fraz kluczowych, powiedzmy od 4 do 8 w postaci tagów do swojego wideo, które będą nawiązywały oczywiście do tego, o czym jest film. Każda forma spamu w tym miejscu, na pewno nie będzie dobrym rozwiązaniem.

Mapa Google

Wyniki w oparciu o mapy Google pojawiają się dla słów kluczowych o znaczeniu lokalnym, więc w tym momencie wkracza pozycjonowanie loklane stron. Wspomniane mapy zawierają listę dwóch lub trzech lokalnych firm powiązanych z wyszukiwaniem. Zawierają również odnośniki do wizytówek firmowych ze zdjęciami, recenzjami i innymi informacjami o lokalnych firmach.

zapytanie naprawa pralek blisko mnie

Gra rozbija się o lokalne SEO, a poniżej znajdziesz kilka punktów, których przestrzeganie da Ci szansę na znalezienie się właśnie w tego rodzaju wynikach wyszukiwania:

  • załóż i zweryfikuj swoją firmę w Google,
  • wypełnij wyczerpująco wszystkie informacje na swoim profilu,
  • pozyskuj prawdziwe recenzje i odpowiadaj na nie,
  • dodaje listę oferowanych produktów i usług.

Obrazy

Obrazy pojawiają się w wielu miejscach w SERP-ach zapewniając jednocześnie lepsze wyniki klikalności. Skuteczne pozycjonowanie grafiki to sposób na to, aby obrazy mogły pojawiać się w nawet pomiędzy wynikami organicznymi, jak chociażby przy stronach z przepisami. Staraj się zawsze używać obrazów w swoich publikacjach ponieważ mogą one zwiększyć współczynnik konwersji.

Jeżeli chcesz uzyskać więcej ruchu organicznego za pośrednictwem grafik to warto:

  • stosować nazewnictwo swoich obrazów językiem opisowym,
  • używać podpisów alt grafik,
  • wybierać najlepszy typ pliku dbając jednocześnie o jak najmniejszy rozmiar pliku,
  • stworzyć mapę strony z obrazami,
  • używać znaczników schema jak chociażby dla przepisów, produktów czy filmów.

Fragmenty z odpowiedzią, czyli featured snippets

Odpowiadają one na konkretne zapytania i pojawiają się na górze wyników wyszukiwania Google. Chociaż nie ma tak na prawdę konkretnej i oficjalnej strategii, która zagwarantuje, że znajdziesz się właśnie tam, to jest kilka czynności, które możesz zrobić, aby temu pomóc.

Krótkie podsumowanie na górze strony poświęconej danemu tematowi zwiększa prawdopodobieństwo, że Google uzna Twoją treść za najlepiej pasującą do featured snippet. Optymalna długość akapitu featured snippet to mniej więcej 40 do 50 słów, czyli około 300 znaków.

Linki do witryny, czyli sitelinks

Linki do witryny pojawiają się dla zapytań chociażby o markę, więc jest to coś, co prawdopodobnie już możesz posiadać. Optymalizacja sitelinków może pomóc w dotarciu użytkowników do odpowiednich stron.

Jeżeli jednak w Twoim przypadku jest inaczej, to poznaj kilka najlepszych praktyk SEO, którem Ci w tym mogą pomóc:

  • zapewnij przejrzystą strukturę swojej witryny,
  • używaj odpowiednich linków wewnętrznych i anchor text,
  • pozwól Google na indeksowanie ważnych stron w Twojej witrynie,
  • jeśli musisz całkowicie podstronę z wyszukiwania, użyj znacznika meta robots "noindex" na tej podstronie,
  • zadbaj o to, aby najważniejsze podstrony znalazły się w twojej mapie witryny XML,
  • twórz logiczne linkowanie wewnętrzne do kluczowych podstron,
  • postaraj się, aby tytuły stron były unikalne i wartościowe.

Szybki rzut oka na nasze zapytanie brandowe, które prezentuje Ci poprawne wykonanie tego elementu.

zapytanie brand divloy

Pora na wnioski i podsumowanie

Ponieważ Google nieustannie wprowadza aktualizacje algorytmów swojej wyszukiwarki oraz nowe funkcje, samo bazowanie na słowach kluczowych nie wystarczy. Już dawno wymarło pozycjonowanie stron na rzecz wyłączenie osiągania najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania.

Chociaż zostało jeszcze nieco „seowych dinozaurów” w postaci największych agencji, które świadczą pozycjonowanie na frazy, których nikt nie szuka, aby tylko być w TOP10.

Analiza SERP-ów musi być częścią każdej nowej treści, którą tworzysz w ramach swojej witryny internetowej. Musisz wiedzieć, czego ludzie oczekują, gdy wyszukują konkretnych haseł w wyszukiwarce. Warto mieć świadomość, czy tworzone treści są konkurencyjne w stosunku do tego, co już tam możemy znaleźć.

Bycie na bieżąco i monitorowanie SERP-ów jak widzisz nie musi być bardzo skomplikowane. Jeżeli jednak nie posiadasz wystarczającej ilości czasu, aby zajmować się tym samodzielnie lub wolisz powierzyć taką pracę ekspertom, to byłoby nam bardzo miło zaoferować Ci swoje wsparcie.

Poznaj zakres usług SEO Divloy wybierz, co Cię interesuje i wyślij swoje zapytanie, a bardzo szybko na nie odpowiemy i ustalimy naszą wspólną strategię działań oraz jak możemy Ci pomóc.