artykuł nieprawidłowe kliknięcia Google A-d-s

Czy oszustwa związane z kliknięciami reklam pochłaniają budżet Google Ads?

Posłuchaj na Google PodcastPosłuchaj na Spotify PodcastPosłuchaj na Apple PodcastPosłuchaj na YouTube

Oszustwa, które są związane z nieprawidłowymi kliknięciami reklam Google Ads, nazywane również ad fraud mają miejsce wtedy, gdy użytkownik/bot kliknie taką reklamę z nieuczciwym zamiarem. W obecnych czasach, gdy wiele firm boryka się ze swoją niepewnością finansową, dobre wykorzystanie każdego grosza na reklamę jest na wagę złota. W tym artykule wyjaśniamy, czym są oszustwa związane z kliknięciami oraz jak mogą one wpłynąć na kampanie reklamowe Google Ads. Dowiesz się również jakie są sposoby na ich ograniczenie.

Umów konsultację!

Jak działają oszustwa związane z kliknięciami?

Istnieje całkiem sporo sposobów na dokonanie oszustwa związanego z nieprawidłowymi kliknięciami reklam. Bez względu na ich powód, stroną przegrywającą jest firma, która płaci za wyklikiwaną reklamę, a każde oszustwo powoduje, że wyklikiwana reklama w Google Ads jest niestety coraz droższa. Oto krótka lista metod takich oszustw:

  1. Niektóre firmy korzystają z usług firm, zajmujących się „niewłaściwymi praktykami” wyklikiwania reklam. Kliknięcia te nie pochodzą od potencjalnych klientów, którzy faktycznie są zainteresowani reklamą, a od osób, których celem jest wyłącznie wyklikiwanie budżetów. Niektóre firmy świadczące takie usługi ukrywają swoje adresy IP, dlatego niełatwo jest je wykluczyć.
  2. Konkurenci z branży mogą klikać nawzajem swoje reklamy, aby wyłącznie marnować budżet reklamowy. Jeśli możesz zidentyfikować adresy IP swoich konkurentów to świetnie. Mnóstwo platform PPC, a w tym Google Ads pozwala na umieszczanie adresów IP na tak zwanej czarnej liście. Szczególnie podatne na tego rodzaju działania są branże, takie jak ubezpieczenia, podróże i finanse.
  3. Możesz wierzyć lub nie, ale konsumenci, którzy bardzo cenią sobie określone marki, klikają reklamy konkurencji, wiedząc, że będzie to ich niepotrzebny koszt i to jest coś z czym niewiele można zrobić. Na szczęście wpływ tego typu kliknięć na Twoje kampanie jest minimalny.
  4. Prawdopodobnie największy procent oszustw związanych z kliknięciami to boty, czyli złośliwe programy komputerowe, które skanują internet i wykonują kliknięcia, próbując udawać człowieka.

Jak chronić się przed fałszywymi kliknięciami (ad fraud)?

Aby mieć świadomość czy jesteśmy celem wyklikiwania naszych reklam AdWords, należy regularnie kontrolować metryki i skuteczność reklam, a w każdym przypadku istotne są dane historyczne. Zwrócić trzeba szczególną uwagę na takie punkty jak:

  • Znaczący wzrost współczynnika odrzuceń płatnych kliknięć.
  • Nieprawidłowa liczba kliknięć i wyświetleń.
  • Niska lub zerowa liczba konwersji względem dużej liczby kliknięć.

Jeśli podejrzewasz wyklikiwanie budżetu reklam Google Ads, zgłoś podejrzaną aktywność do firmy Google. Będziesz mógł otrzymać zwrot wyklikanej kwoty, jeśli zostanie udowodnione lub podejrzewa się oszustwo związane z kliknięciami.

Przeczytaj też: Słownik Google Ads

Jakie kroki zabezpieczające przed ad fraud możesz podjąć?

Aktywne podejście do zapobiegania

Najłatwiejszym sposobem radzenia sobie z oszustwami związanymi z kliknięciami jest zapobieganie im. Chociaż metody ochrony nie są niezawodne, mogą zmniejszyć lub nawet wyeliminować szkodliwe ataki. Im bardziej precyzyjne kierowanie reklam zastosujesz, tym mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia oszustw związanych z kliknięciami. Kieruj reklamy na określone kraje lub lokalizacje, w których Twoi docelowi odbiorcy są najbardziej aktywni.

Wybierz wysokiej jakości miejsca docelowe dla reklam displayowych, a jeśli podejrzewasz, że określone witryny wysyłają Ci fałszywe kliknięcia, możesz wykluczyć je z displayowych miejsc docelowych.

wykluczenia-google-a-d-s

Zablokuj adresy IP

Możesz zablokować określonym adresom IP możliwość wyświetlania reklam i chociaż blokowanie adresów IP w Google Ads jest niezwykle proste, to już ich identyfikacja wymaga przeprowadzenia analizy we własnym zakresie.

jak wykluczać adresy IP

Rozważ wybór oprogramowania

Samodzielne zwalczanie oszustw związanych z nieprawidłowymi kliknięciami reklam Google Ads może nie być najskuteczniejszym rozwiązaniem. Zastanów się nad zastosowaniem specjalistycznego oprogramowania, które może w tym pomóc. Takie oprogramowania wykorzystują sztuczną inteligencję, aby ukryć reklamy przed botami i innymi złośliwymi robotami internetowymi.

Wniosek

Oszustwa związane z nieprawidłowymi kliknięciami reklam Google Ads mogą być niezwykle niepokojące dla reklamodawców, szczególnie w obecnych czasach, gdy wiele firm prowadzi działalność z ograniczonym budżetem. Trzeba jednak zaznaczyć, że dla zdecydowanej większości małych firm oszustwa związane z kliknięciami są rzadkie. Można stracić część kliknięć na rzecz konkurencji, ale nie są to znaczące liczby.

Platforma Google Ads jest bez wątpienia niesamowicie użytecznym kanałem marketingu cyfrowego i jeśli masz chęć, możesz rzucić okiem na naszą ofertę prowadzenia kampanii Google Ads. Pamiętaj również, że dywersyfikacja kanałów promocji biznesu w internecie na przykład wykorzystywanie SEO, które również oferujemy może z pewnością pomóc zmniejszyć ryzyko wyklikiwania reklam i ma to sens, nawet jeśli oszustwa związane z kliknięciami są drobnym problemem.