artykuł słownik google a-d-s divloy

Słownik Google Ads

Korzystając z platformy Google Ads (dawna nazwa Google AdWords) czy też narzędzia edytor Google Ads, trzeba wiedzieć całkiem sporo, a już na pewno warto znać terminologię, którą tam znajdziemy. Niezależnie od tego, czy dopiero co trafiłeś do świata kampanii PPC czy jesteś już doświadczonym użytkownikiem tej platformy, to zawsze jednak dobrze jest mieć pod ręką spis definicji.

Z wielką przyjemnością pomożemy Ci w tym, dlatego przygotowaliśmy słownik pojęć Google Ads wszystkich ważnych elementów i metryk, które znajdziesz na tej platformie, stosowanej do płatnych kampanii reklamowych.

Jeśli zauważysz, że brakuje jakiegoś terminu napisz po prostu do nas, a wtedy zaktualizujemy naszą listę!

Umów konsultację!

Google Ads (Google AdWords) – narzędzie firmy Google, które służy do oferowania sponsorowanej reklamy potencjalnym reklamodawcom. Reklamy mogą pojawiać się na stronie wyników (SERP) razem z wynikami naturalnymi, w skrzynce Gmail, na platformie YouTube czy też na platformach partnerów Google.

SERP - inna nazwa strony wyników wyszukiwania. Definicja ta odnosi się do wyników, które pojawiają się w wyszukiwarkach Google, Bing, Yahoo czy Yandex i zwykle pokazują średnio około 10 wyników.

MCK (Moje Centrum Klienta) - MCK Google Ads, to narzędzie służące do zarządzania kilkoma kontami Google Ads. Konto MCK AdWords to idealne rozwiązanie dla dużych reklamodawców z więcej niż jednym krajem lub kontem, a także dla agencji marketingowych.

Google Merchant Center - narzędzie, które pomaga reklamodawcom przesyłać pliki produktów do wykorzystania w kampaniach produktowych w zakupach Google.

PPC (Pay Per Click) - metoda reklamowa, w której reklamodawca płaci za każde kliknięcie otrzymane za pośrednictwem platform reklamowych, choćby Google Ads.

Odbiorcy - grupy osób o określonych zainteresowaniach, zamiarach i danych demograficznych, którym chcemy wyświetlać nasze reklamy. Odbiorcami może być również określona grupa użytkowników, którzy odwiedzili stronę internetową lub wykonali określone działanie. Grupy odbiorców można wykorzystać w kampaniach remarketingowych.

Baner - reklama umieszczana w przestrzeniach AdSense na stronach internetowych lub blogach. Mogą to być reklamy tekstowe, graficzne, animowane, wideo i / lub dźwiękowe, a po ich kliknięciu przenoszą na stronę reklamodawcy.

Kampanie – składają się z grup reklam, które mają wspólny budżet, cel geograficzny i inne parametry konfiguracyjne. Kampanie są często używane do organizowania kategorii produktów lub usług, które oferuje reklamodawca. W ramch naszych usług oferujemy realizację kampanii reklamowych w Google Ads.

Typy kampanii - typ kampanii określa, gdzie klienci będą mogli zobaczyć Twoje reklamy, ale możesz to bardziej precyzyjnie określić, kierując reklamy. Typy kampanii Google Ads: kampania w sieci wyszukiwania, kampania w sieci reklamowej, kampania produktowa, kampania na YouTube, kampania w Gmail, kampania promująca aplikację.

Grupa reklam - wchodzi w skład kampanii i zawiera reklamy o podobnych celach, gdzie każda kampania składa się z co najmniej jednej grupy reklam.

CPC - koszt za kliknięcie, czyli cena jaką reklamodawca płaci za kliknięcie reklamy przez użytkownika. Innymi słowy, reklamodawca płaci za każdym razem, gdy ktoś kliknie jego reklamę, a nie tylko za jej wyświetlenie.

CPA (CPL) – inaczej koszt pozyskania, który oznacza całkowity koszt zainwestowany w promocję witryny w celu uzyskania sprzedaży/konwersji.

CPM - koszt reklamy związany z wyświetleniem tej samej reklamy 1000 razy. Wskazuje wartość przypisywaną każdemu 1000 wyświetleń tego samego banera.

CTR - współczynnik klikalności, który pokazuje, jak często użytkownicy, którzy widzą reklamę, klikają w nią. Jest to jeden z czynników służących do obliczania skuteczności słów kluczowych i reklam. Aby to obliczyć, należy podzielić liczbę kliknięć reklamy przez liczbę jej wyświetleń.

CPV (koszt obejrzenia) – metryka używana w kampaniach wideo TrueView w kampaniach YouTube, gdzie płaci się wtedy, gdy użytkownik zobaczy całą reklamę lub 30 sekund tej reklamy.

Rozszerzenia reklam - pozwalają umieszczać więcej informacji w reklamach i dają użytkownikom dodatkowe powody, dla których warto wybrać konkretną ofertę reklamową. Formaty rozszerzeń obejmują połączenia, informacje o lokalizacji, linki do podstron i inne.

Rozszerzenia linków do podstron - wyświetla linki do różnych stron w witrynie pod tekstem reklamy. Linki do witryn powinny kierować użytkowników do innego docelowego adresu URL niż główna reklama.

Rozszerzenia lokalizacji - typ rozszerzenia, które zawiera między innymi adres firmy, mapę jej lokalizacji i odległość do niej. Może to być świetny sposób na przyciągnięcie większej liczby klientów do lokalnych firm.

Rozszerzenia połączeń - wyświetla numer telefonu wraz z reklamami.

Rozszerzenia objaśnień – pozwalają wyświetlać wraz z reklamami szczegółowe informacje o firmie, a także oferowanych produktach i usługach.

Rozszerzenia informacji w witrynie – pomagają podkreślić wyjątkowe cechy produktów i usług, które są oferowane. Lista dostępnych nagłówków: kierunki studiów, kursy, marki, miejsca docelowe, model, okolice, polecane hotele, programy, style, typy, ubezpieczenia, udogodnienia, usługi.

Informacje o rozszerzeniach cen – pozwalają wyświetlić szczegółowe informacje o ofercie firmy wraz z cenami.

Rozszerzenia aplikacji – dają możliwość umieszczenie w reklamie tekstowej linku do aplikacji na urządzenia mobile.

Landing Page - strona docelowa, na której chcesz wyróżnić coś wyjątkowego na przykład swoją usługę, produkt lub aktualną promocję oferty. Landing Page wykorzystywane są w kampaniach reklamowych, a o tym jak zbudować skuteczny Landing page przeczytasz w artykule Jak zbudować dobrze konwertujący landing page? Zasady, struktura i projekt.

Częstotliwość - średnia liczba przypadków, gdy unikalny użytkownik widzi reklamę w danym okresie.

Ograniczenie częstotliwości - funkcja, która umożliwia reklamodawcom ustalenie limitu liczby wyświetleń reklam tej samej osobie w sieci reklamowej.

Wyświetlenia - częstotliwość, z jaką jest publikowana reklama. Wyświetlenie jest liczone za każdym razem, gdy reklama pojawia się na stronie wyników wyszukiwania lub w innej witrynie sieci Google.

Kliknięcia - metryka zliczająca kiedy ktoś kliknie w Twoją reklamę.

Słowa kluczowe - słowa, wyrażenia lub terminy, których użytkownicy używają do wyszukiwania czegoś w Internecie.

Wykluczające słowa kluczowe – słowa, na które nie chcemy aby były wyświetlane, reklamy.

Dopasowanie ścisłe - należy do sekcji rodzaje dopasowań Google Ads i jest to najbardziej konkretny typ dopasowania słowa kluczowego, który powoduje wyświetlenie reklamy, gdy użytkownik wpisze słowo kluczowe dokładnie tak, jak jest i w tej samej kolejności.

Dopasowanie do wyrażenia - umożliwia wyświetlanie reklam tylko wtedy, gdy wyszukiwane hasło zawiera dokładne wyrażenie kluczowe z terminami przed lub za tym wyrażeniem.

Dopasowanie przybliżone - oznacza, że reklama może zostać wyświetlona, jeśli wyszukiwane hasło zawiera terminy słów kluczowych w dowolnej kolejności i prawdopodobnie razem z innymi terminami. Reklamy mogą być również wyświetlane w liczbie pojedynczej lub mnogiej, jako synonimy, w podobnych wyszukiwaniach i inne trafne odmiany.

Planer słów kluczowych - bezpłatne narzędzie w Google Ads, które może służyć do wyszukiwania słów kluczowych i sprawdzania skuteczności określonej listy słów kluczowych. Za pomocą planera słów kluczowych można oszacować natężenia ruchu, zidentyfikować wykluczające słowa kluczowe i określić poziom konkurencji w branży. Daje również możliwość szacowania średniego CPC.

Sieć reklamowa - zbiór ponad dwóch milionów witryn, aplikacji i filmów, w których mogą pojawiać się reklamy z Google Ads. Witryny sieci reklamowej docierają do ponad 90% użytkowników internetu na całym świecie.

Remarketing / Retargeting - funkcja pozwalająca na tworzenie dostosowanych lub spersonalizowanych reklam dla użytkowników, którzy wcześniej weszli w interakcję z reklamą lub stroną internetową.

Dzienny budżet - maksymalna kwota, jaką płaci się codziennie za swoje kampanie.

Wyklikiwanie reklam (ad fraud) - oszustwa związane z nieprawidłowymi kliknięciami reklam w kampaniach Google Ads. Mają miejsce w sytaucji, kiedy użytkownik lub bot kliknie reklamę z nieuczciwym zamiarem. W artykule Czy oszustwa związane z kliknięciami reklam pochłaniają budżet Google Ads? wyjaśniamy, czym są takie oszustwa oraz jak wpływają na kampanie reklamowe.

ROAS - inaczej zwrot z inwestycji, który wyraża związek między tym, co zostało zainwestowane w biznes, a zyskiem uzyskanym z tej inwestycji. Często służy do oceny, czy inwestycja jest opłacalna finansowo.

Udział w wyświetleniach - liczba wyświetleń reklamy podzielona przez szacowaną liczbę wyświetleń, jakie możesz uzyskać.

Utrata udziału w wyświetleniach (ranking) - pokazuje w przybliżeniu, jak często reklama nie wyświetlała się w sieci wyszukiwania z powodu zbyt niskiego rankingu reklamy.

Utrata udziału w wyświetleniach (budżet) - pokazuje szacowany procent utraty wyświetleń reklamy w sieci wyszukiwania z powodu zbyt niskiego dziennego budżetu przeznaczonego na kampanię reklamową.

Docelowy adres URL - adres URL strony, na którą trafiają użytkownicy po kliknięciu reklamy. Domena docelowego adresu URL musi być zgodna z domeną widocznego adresu URL. Docelowy adres URL nie jest wyświetlany w reklamach.

Wyświetlany adres URL – adres strony internetowej, która pojawia się wraz z reklamą. Widoczne adresy URL dają wyobrażenie o witrynie, do której można uzyskać dostęp po kliknięciu reklamy.

Koszt - jest to suma wydatków przeznaczonych na kampanię w danym okresie.

Stawka - maksymalna kwota, jaką chcesz zapłacić za kliknięcie, wyświetlenie lub konwersję w ramach grup reklam bądź kampanii.

Stawka ręczna - strategia, w której określamy i przypisujemy maksymalne CPC naszym grupom reklam, słowom kluczowym i innym.

Ulepszone CPC - strategia ustalania stawek zaprojektowana do automatycznego zarządzania stawkami. Ten system przewiduje, która oferta/reklama jest najbardziej odpowiednia lub z większym prawdopodobieństwem umożliwi osiągnięcie celu.

Maksymalizacja liczby konwersji - strategia ustalania stawek wykorzystująca dane historii konwersji do przewidywania stawek w aukcji, które pomagają zmaksymalizować liczbę konwersji.

Edytor Google Ads - bezpłatne narzędzie Google umożliwiające zbiorcze wprowadzanie zmian na kontach Google Ads.

Historia zmian – sekcja pokazująca historię zmian wprowadzonych na koncie. Dzięki niej można szczegółowo zobaczyć, jakie zmiany zostały wprowadzone, a także kto je wprowadził i kiedy.

Skrypty Google Ads - programy opracowane w języku JavaScript, które umożliwiają wykonywanie różnych czynności na kontach w masowy i zautomatyzowany sposób. Jest to jedna z najbardziej zaawansowanych funkcji Google, usprawniająca prowadzenia kampanii reklamowych.

Harmonogram - ustawienie, które umożliwia kontrolowanie i określanie godzin i dni tygodnia, w których mają się pojawiać reklamy.

Reklamy graficzne - reklamy z wykorzystaniem elementów graficznych pomagające promować firmę w sposób bardziej związany z marką i podnoszący świadomość. Reklamy tego typu mogą mieć różne rozmiary i formaty, np. statyczne czy animowane.

Reklamy TrueView - reklamy wideo za pośrednictwem Google Ads, które dają użytkownikom możliwość pominięcia reklamy YouTube.

Reklama tekstowa - standardowa reklama Google Ads w sieci wyszukiwania, zawierająca przeważnie nagłówki, tekst i docelowy adres URL.

Reklamy elastyczne w wyszukiwarce – dają możliwość utworzenia reklamy, która zmienia się, by wyświetlać użytkownikom trafniejsze komunikaty i bardziej zgodne z ich oczekiwaniami.

Reklamy produktowe - reklamy Zakupów Google, które zawierają informacje o produktach (m.in. zdjęcia, ceny, nazwy marek) bez słów kluczowych i oparte na informacjach uzyskanych z pliku produktowego umieszczonego na platformie Google Merchant Center.

Plik produktowy (feed) - plik danych, który zawiera listę produktów, jakie chcemy promować w kampaniach produktowych w Google Ads z wykorzystaniem narzędzia Google Merchant Center.

Reklama generująca połączenia – typ reklamy, której celem jest zachęcenie użytkownika do wykonania połączenie telefonicznego do promującej się firmy. Ten rodzaj reklamy wyświetlany jest wyłącznie na urządzeniach, które umożliwiają wykonywanie połączenia telefonicznego.

Połączenia telefoniczne - metryka wskazująca na liczbę kliknięć Twojego numeru telefonu, który jest widoczny w reklamie na urządzeniu mobilnym. Może być to również ręczne wybranie numeru Google do przekazywania połączeń, który widzimy w reklamie na dowolnym typie urządzenia.

Stan reklamy - stan reklamy określa, czy można ją wyświetlić, a jeśli tak, to czy istnieją ograniczenia wynikające z zasad dotyczących sposobu jej wykonania.

Poziom jakości - złożona i częściowo ukryta formuła używana przez wyszukiwarki, która bierze pod uwagę oczekiwany CTR, trafność i jakość strony docelowej. Jest to mnożone przez maksymalny CPC, aby obliczyć ranking reklamy w celu określenia pozycji reklamy.

Kierowanie kontekstowe - kierowanie na podstawie słów kluczowych, które powoduje wyświetlanie reklam w odpowiednich witrynach sieci reklamowej za pomocą słów kluczowych i / lub tematów.

Partnerzy wyszukiwania - witryny powiązane z Google w celu wyświetlania reklam.

Miejsca docelowe - kierowanie umożliwiające wybór określonych witryn w sieci partnerskiej Google, w których będą się wyświetlać reklamy.

Kategorie zainteresowań - pozwalają dotrzeć z reklamą na podstawie zainteresowań użytkowników w sieci reklamowej Google.

Kierowanie na tematy - jest oparte na zawartości stron internetowych i sposobie ich klasyfikacji przez Google.

Tag/Kod śledzenia - fragment kodu dodany do witryny internetowej pozwalający odbierać zdarzenia lub czynności wykonane przez użytkownika po kliknięciu reklamy. Umożliwia śledzenie konwersji i mikrokonwersji.

Lead/Konwersja - czynność wykonywana przez użytkownika w witrynie, np. wypełnienie formularza, pobranie aplikacji lub dokonanie zakupu.

Współczynnik konwersji - liczba konwersji podzielona przez kliknięcia, które reprezentują współczynnik, z jakim kliknięcie reklamy doprowadziło do żądanej konwersji lub działania. To jeden z najważniejszych wskaźników na poziomie optymalizacji kampanii reklamowych.

Konwersja po wyświetleniu - podaje liczbę konwersji, które miały miejsce w ciągu 30 dni od obejrzenia reklamy przez użytkownika.

I tu kończymy. Mamy nadzieję, że przygotowany słownik będzie wartościową bazą wiedzy i pomoże Ci w lepszym zrozumieniu platformy Google Ads.

Podobne wpisy